ULASAN JURNAL/ARTIKEL - Entri 2 Bidang Komunikasi
Tajuk
Artikel : Periklanan Internet : Faktor Pendorong Yang Merangsang Pembelian
Produk Kecantikan
Penulis
: Levi Mayang Pramudita dan Samsudin A.Rahim
Bilangan
M/S : 17
Sumber
: Jurnal Komunikasi, Malaysian Journal of Communication Jilid 27(1)
Jurnal yang ditulis oleh LEVI MAYANG
PRAMUDITA dan SAMSUDIN A.RAHIM membincangkan tentang penggunaan internet oleh
masyarakat sebagai medium komunikasi atau pencarian maklumat periklanan. Penggunaan
Internet telah digunakan secara aktif sebagai medium periklanan oleh
industri-industri. Penulis jurnal telah memfokuskan terhadap masyarakat di
kotaraya Bandung, Indonesia. Kajian yang dilakukan oleh penulis juga mendapati
bahawa masyarakat di Bandung, Indonesia lebih tertumpu kepada iklan-iklan
berbentuk produk kecantikan yang menjadi pendorong kuat dalam mempengaruhi
pembelian mereka.
Perkembangan teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT) telah memudahkan pengguna untuk membeli atau mendapatkan
sesuatu barangan yang mereka ingini. Walaupun medium internet mempunyai ciri
yang berbeza dengan media massa namun begitu pengiklan sudah mula menggunakan
internet kerana jangkauannya yang mampu untuk merentasi sempadan negara dan
mudah untuk diakses bila diperlukan. Pengiklanan melalui internet juga memberi
kebaikan kerana dapat membantu mengenai perancangan promosi secara efektif dan
membantu keberhasilan sesesuatu produk yang diiklankan.
Selain itu, penulis juga berpendapat
bahawa iklan yang efektif adalah dengan menyebarkan maklumat mengenai suatu
produk yang bertujuan untuk menciptakan dan memperkenalkan secara terperinci
terhadap ciri-ciri produk yang diiklankan. Iklan tersebut juga mampu untuk
mempengaruhi khalayak dan dimotivasikan untuk memupuk minat dan mengetahui
secara terperinci akan produk tersebut. Medium seperti televisyen, majalah dan
melalui sistem pesanan ringkas (SMS) pula merupakan alat yang berkesan dalam
menyampaikan sesuatu maklumat berkenaan pengiklanan produk.
Di samping itu, kelebihan juga dapat
dilihat dalam jurnal artikel ini apabila penulis turut menyatakan tumpuan
kepada pengguna atau penerima maklumat berkenaan pengiklanan. Ternyata golongan
wanita merupakan kaum yang amat mudah untuk dipengaruhi oleh media. Faktor kecantikan
menjadi pendorong utama kepada wanita untuk mencari sesuatu produk. Golongan wanita
ini akan menggunakan pelbagai medium untuk mendapatkan maklumat berkenaan
produk berupa kecantikan demi kepentingan mereka sendiri disebabkan wujudnya
pelbagai teknologi kecantikkan yang mempunyai nilai komersil yang tinggi.
Kelebihan
juga dapat dilihat apabila penulis juga menyatatakan bahawa pengetahuan
seseorang terhadap produk sangat penting kerana hal ini mempunyai hubungkait
dengan penggunaan produk yang dibeli. Pengiklan akan meletakkan butiran
terhadap produk yang mereka iklankan namun pengguna lebih mengetahui akan jenis
produk tersebut dan akan cuba untuk berunding dengan pengiklan produk. Mereka akan
cuba untuk berkomunikasi dalam memastikan kepuasan hati masing-masing. Selain itu,
penulis juga memaklumkan akan ketidakpuashatian pembelian produk. Dalam kalangan
tidak puas hati, tingkah laku pembelian kali pertama akan terhenti tanpa ada
kesinambungan manakala mereka yang berpuas hati akan mengulangi pembelian pada
masa akan datang.
Kelemahan jurnal ini juga dikenal
pasti apabila penulis hanya khusus terhadap produk kecantikkan dan hanya
melibatkan pengguna wanita. Perkembangan analisis hanya bersifat tertumpu dan
tidak dapat dikembangkan. Golongan wanita ternyata amat mudah untuk dipengaruhi
oleh media dan memberi kesan kepada nilai komersil kepada iklan. Selain itu,
kelemahan juga dapat dilihat apabila penulis menggunakan kaedah kualitatif
dalam hasil kajian mereka. Penggunaan soal selidik dan pengiraan dalam kajian
menyebabkan hasil kajian atau isi jurnal menjadi kurang menarik. Maklumat yang
dinyatakan juga tidak jelas kerana terlalu banyak kaedah yang digunakan dalam
mendapatkan maklum balas daripada pengguna.
Kesimpulannya, penggunaan internet
menjadi satu medim baru komunikasi yang digunakan sebagai alat pengiklanan. Dalam
konteks jurnal ini, golongan wanita telah menjadikan internet sebagai sumber
rujukan atau iklan dan minat mereka terhadap produk. Pengunaan internet menjadi
pendorong untuk seseorang membeli sesuatu produk itu. Kreativiti iklan dapat
menarik minat dan mempengaruh pembelian sesuatu produk.
No comments:
Post a Comment